

Opinie: Niet verzinnen maar vertellen
Als bedrijf heb je een visie, een strategie, waarden die je wil propageren. Via je externe en interne communicatie hoop je die waarden uit te dragen. Gooi je die taak in de handen van marketinggoochelaars of ga je échte, pure verhalen vertellen? Een autoproducent uit Zweden (eigenlijk uit China, who cares…) geeft het antwoord.
Op de website van CNBC lees ik een interview (september 2018) met de chief strategy officer van Volvo Car Corporation. Björn Anwall houdt daar een vurig pleidooi voor ‘echtheid’. Communicatie moet iets betekenen. ‘I think one of the major things is marketing cannot be about making stories. It has to be genuine and real.’
Wat doet het verdorie deugd om zo’n insteek te lezen. Van een Zweed, niet te verwonderen! Weinig merken slagen er beter in dan Volvo om aan de hand van storytelling de echte waarden te vertellen. De allernieuwste V60 is ‘een auto voor families’. Zo zijn er wel meer, denk ik dan. Maar dan zie je filmpjes en lees je verhalen over en met families die op uitstap gaan, door prachtige stukken natuur cruisen (in een Volvo, quoi!), gaan vissen of kanovaren. De familie bestaat uit echte mensen met echte gezichten. ‘Genuine’ heet dat dan. En dat werkt! We voelen ons meteen aangesproken, vader die we zijn van een startend gezin.
Verzin dus geen holle slogans, spendeer minder geld aan grote onpersoonlijke marketingcampagnes (en je weet dat die bakken vol euro’s kosten), maar maak de shift naar échte verhalen. Zend een echte familie in een echte V60 naar een echt meer en laat hen daar echt kanovaren. Het resultaat: een echt verhaal over echte corporate values. Of zoals Anwall zegt: ‘the real breakthrough is not going to be a markering mix question. It is going to be the messages that you are sending. Are they relevant? Are they genuine?’ Goede bedrijfscommunicatie gaat over twee dingen: geloofwaardigheid en geloofwaardigheid.
Lees het interview met Björn Anwall hier.
Contacteer ons om jouw uitdagingen te bespreken.
Contacteer ons