Opinie: Traditionele PR is dood. Eindelijk.
Ik drijf op frustratie. Je moet weten: ik draai al zo’n twintig jaar mee in de wereld van de – vooral economische – journalistiek. Ik schreef hele kranten en magazines vol over ondernemerschap, grote financiële transacties, strategische moves en faillissementen, … Ik deed dat altijd opnieuw met ontzettend veel drive en goesting. Maar om m’n broodplank als freelance journalist goed gevuld te krijgen, was ik ook ten dele aangewezen op wat bedrijven me zelf aanreikten. Doorgaans maken bedrijven daarbij gebruik van PR-bureaus om journalisten te ‘benaderen’. Een mooi woord voor: ‘we willen iets in de krant, weet jij toevallig welke journalist dat zou willen opschrijven?’ En dan krijg je een telefoon (zelden) of een persbericht (vaak). Ik schrijf hier (vaak) maar eigenlijk moet het (te vaak) zijn.
Benieuwd naar de vier stappen naar uitmuntende corporate storytelling? Download de whitepaper.
Whitepaper – Traditionele PR is doodWant er ontstond gaandeweg een stevige frustratie: PR-bureaus die denken dat ze het licht hebben uitgevonden en oninteressante persberichten de media inzwieren, holle frasen debiteren in de ijdele hoop ons tot een artikel te verleiden. Well kids: it doesn’t work that way…
En weet je wat: niet alleen journalisten raken ‘en cours de route’ gefrustreerd. Ook – en dat was voor mij tot voor een paar jaren een onbekend gegeven – bedrijven raken lichtjes over hun toeren van zo’n PR-aanpak. Ze betalen vaak grote sommen geld aan communicatiebureaus, in de – alweer ijdele – hoop dat die erin zullen slagen de ‘corporate messages’ de media in te krijgen. Versta me niet verkeerd: dat werkt soms. Als je écht ‘hot, breaking news’ te vertellen hebt, dan kan een PR-bureau een fantastische hefboom zijn om dat nieuws snel naar buiten te brengen. Maar wat doe je dan met minder ‘hot news’ dat je toch ook wereldkundig wil maken? Wel, daar schieten traditionele communicatietechnieken vaak te kort. Continu persberichten naar de media sturen in de hoop dat er ooit wel eentje toehapt? Opnieuw: kids, it doesn’t work that way… Traditionele PR is (op sterven na) dood. Eindelijk.
Benieuwd naar de vier stappen naar uitmuntende corporate storytelling?
Download de whitepaper